Gemengd koor

Cantamabile

Hamme

 

Welkom
Wie zijn we
Werking
Komende activiteiten
Voorbije activiteiten
Nieuwe leden
Contactpersonen
Ledenpagina
Repertoire
Links

ANTOON MAESSEN (1919-1997)

Wie was de componist die ons reeds heel wat repeteerwerk bezorgde maar ons en het publiek ook reeds verblijdde met enkele toffe composities waarvan er nu reeds drie tot ons repertorium behoren: de Koorgrapjes, O Susanna (niet te verwarren met Susa Nina…) en Dansvaria ?

 

 

 

Antoon Maessen werd op 8 april 1919 te Den Haag geboren. Hij overleed op 12 oktober 1997 in Waalre.
Hij studeerde piano, orgel en koordirectie in Den Haag en contrapunt en compositie bij de componist Jaap Vranken. Aan het Brabants Conservatorium behaalde hij de akte Muziekonderwijs B en het einddiploma Koordirectie (1961).
Op 24-jarige leeftijd werd hij dirigent/organist aan de Jeroenkerk te Den Haag. Hij leidde hij er enkele jaren het Palestrinakoor, als opvolger van zijn leermeester Jaap Vranken. Van 1946 tot 1961 was hij dirigent/organist in Roosendaal. Gedurende een aantal jaren trad hij regelmatig op als componist/pianist in het radioprogramma "De Zonnebloem" van de KRO en gaf hij een groot aantal educatieve huisconcerten. Verscheidene malen nam hij op uitnodiging deel aan de Belgisch-Nederlandse Componistendagen, waarbij een aantal van zijn kamermuziekwerken in première ging. Van 1962 tot 1982 was Maessen als muziekdocent werkzaam aan middelbare scholen in Eindhoven, waar hij ook enkele koren op zich nam.

Composities

Antoon Maessen voelde zich op de eerste plaats componist. Hij componeerde niet alleen vanuit een authentieke scheppingsdrang, maar ook om anderen mee te delen wat hij mooi vond. Met alle waardering voor andermans composities verheelde hij daarbij niet dat hij vooral 'gek' was op zijn eigen muziek. Maessen schreef niet vanuit een tevoren bedacht concept. Zelf omschreef hij zijn werkwijze nuchter: 'ik ga gewoon aan de piano zitten en begin' . Wel leidde zijn perfectionisme, dat vooral zo treffend tot uitdrukking kwam in zijn grafisch bijna volmaakte handschrift, tot een soms moeizame voortgang bij het componeren.

In 1957 en 1958 gaf het Brabants Orkest onder leiding van Hein Jordans een twaalftal uitvoeringen van Maessens ‘Vier Fabels van Jean de la Fontaine’. In de zestiger jaren ontving hij opdrachten van overheidsinstanties, hetgeen ondermeer aanleiding was tot verschillende uitvoeringen door Hilversumse radio-orkesten, het Brabants Orkest en kamermuziekensembles. Later componeerde hij meestal in opdracht verschillende werken voor orgel, gemengd koor, mannenkoor en jeugdkoor, al of niet met begeleiding van instrumenten of symfonieorkest. In 1972 ontstond “De glans van Hellas”, voor gemengd koor en orkest, geschreven in opdracht van de Gemeente Eindhoven en uitgevoerd door drie Eindhovense koren en het Brabants Orkest. Nadien ontstonden werken ten dienste van grotere muziekschooluitvoeringen Greensleeves Phantasy (1980) en Little Watermusic (1981), steeds gevolgd door uitvoeringen in verschillende plaatsen. Vanaf 1982 ging zijn aandacht opnieuw uit naar de kamermuziek. Zo verschenen Valerius Trio (1982), Quintetto a Fiati (1982), Dialogica (1982), Musica Divertente (1983) en Musica da camera (1985).

Antoon Maessens muziek is zeer herkenbaar en authentiek.  Als componist verrijkte hij het koorrepertoire met werken waarin de 'zingbaarheid', ook voor amateurs, samenging met een hoog kwaliteitsniveau. Hij bracht het muziekleven in Noord-Brabant op een hoger plan door zijn gezag als leraar, publicist en dirigent.

 

Klik hier om terug te gaan naar Repertoire.

Copyright © 2017  •  Gemengd Koor Cantamabile Hamme